SPONDYLOLISTHESIS

Spondylolisthesis is een verschoven wervel. Een wervel in de onderrug schuift hierbij over een lager gelegen wervel.
Een verschoven wervel hoeft niet altijd klachten te veroorzaken, er zijn mensen die er jaren probleemloos mee rondlopen. Maar veelvoorkomende klachten zijn lage rugpijn, een doof gevoel, tinteling, pijn, spierverzwakking in het been en moeilijk kunnen lopen. Deze symptomen verergeren meestal bij het staan, lopen of andere activiteiten. Rust brengt meestal tijdelijk verlichting.
Er zijn twee soorten spondylolisthesis: degeneratief (door veroudering en slijtage, bijvoorbeeld door artrose) en traumatisch. Bij degeneratieve spondylolisthesis verzwakken de gewrichten door veroudering en slijtage waardoor de wervel naar voren kan schuiven.
Bij traumatische spondylolisthesis breekt het bot boven het gewricht (bijvoorbeeld door een opgelopen blessure bij sporten) waardoor de wervel naar voren kan glijden.
De huisarts zal een lichamelijk onderzoek doen en röntgenfoto’s laten maken. Soms is op een röntgenfoto echter lastig te zien of er daadwerkelijk sprake is van een verschuiving. Dan kan aanvullend een CT- of MRI scan nodig zijn.
Er zijn, afhankelijk van de ernst van de spondylolisthesis, verschillende behandelingen mogelijk. Als de huisarts rust voorschrijft, houdt dit in dat men niet langer dan twee dagen in bed moet blijven. In beweging blijven is beter voor de rug.
De meeste mensen hebben voldoende baat bij rek- en strekoefeningen met afwisselende activiteiten om in beweging te blijven. Hierbij moet overbelasting van de rug en contactsporten vermeden worden. Sommige mensen hebben baat bij het dragen van een brace.
Daarnaast kan de huisarts eenvoudige- en ontstekingsremmende pijnstillers voorschrijven die tevens de zwelling verminderen.
Als de pijnklachten ernstiger zijn, kan een injectie met corticosteroïd worden toegediend. Deze injectie wordt in het gebied rond de ruggenwervels gespoten of in het facetgewricht. Andere behandelingen die worden toegepast zijn TENS, thermo-behandelingen en manuele therapie.
Als de pijnklachten na behandeling niet afnemen of als de spondylolisthesis neurologische gevolgen heeft, is een operatie nodig. De pijn kan veroorzaakt worden door een beklemde zenuw of door beweging van de instabiele wervel. Met een operatie kan de beklemde zenuw worden vrijgemaakt of worden de lendewervels (onderrug) aan elkaar vastgezet. Deze laatste operatie noemt men Spondylodese
Men komt eerst bij de huisarts terecht die de behandeling zal starten. Verder kan een manueel therapeut of fysiotherapeut helpen de klachten te verminderen. De operatie wordt uitgevoerd door een orthopedisch chirurg of neurochirurg.
Er zijn veel mensen met spondylolisthesis die toch geen klachten hebben. Als er toch klachten zijn of pijn, kan door middel van verschillende soorten therapie de pijn verminderen.
Voor mensen met een ernstige spondylolisthesis kan een operatie waarbij de lendewervels worden vastgezet (spondylodese), uitkomst bieden.
Online bronnen: Spine.org